کاپیتان جوان شناورهای زیر سه هزار تن: انگیزه خانم‌ها بسیار بالاست و مدیریت بحران خوبی دارند
دریانورد باید طعم خشم دریا را چشیده باشد
بندر و دریا| شناورهای بندر شهیدحقانی پر از کاپیتان‌هایی است که هرکدام یا سال‌هاست روی آب‌ها هستند یا نخبگان دریایی محسوب می‌شوند. کاپیتان خسرو سباری در دسته دوم قرار دارد؛ جوان 30ساله‌ای که در 25سالگی مدرک کاپیتانی‌اش را گرفته است. به قول خودش، خانه‌شان همیشه لب ساحل بوده است. او می‌گوید: «در خانه را که باز می‌کردیم، چشممان پر از تصویر آب می‌شد. آن‌قدر با دریا اخت گرفته بودیم که من حتی یادم نمی‌آید چطور شنا یاد گرفته‌ام.» او از معدود کاپیتان‌های شناورهای مسافری است که گواهینامه هدایت شناورهای زیر سه هزار تن را هم در سن پایین گرفته و از لابه‌لای حرف‌هایش می‌توان فهمید که ولع پیشرفت‌کردن دارد. به باور او، علم دریا پایان‌ناپذیر است. هر زمان ممکن است اتفاق تازه‌ای برای شما بیفتد، بدون آن‌که بتوانید لحظه‌ای آن را پیش‌بینی کنید.
 
 مخالف بودم، پشیمان شدم!
برخی کاپیتان‌های شناورهای بندر شهیدحقانی هنوز با حضور خانم‌ها کنار نیامده‌اند؛ حقیقتی که انکارنشدنی است. سباری اما از آن‌ کاپیتان‌هایی است که تمام مهمانداران خانم روی کمک او برای پیشرفت حساب کرده‌اند. او درباره ورود خانم‌ها به شناورهای بندر شهیدحقانی می‌گوید: «10 سال است که در حوزه مسافری فعالیت می‌کنم. اوایل فکر می‌کردم حضور خانم‌ها در شناورها به صلاحشان نیست. فکر می‌کردم نتوانند برخورد برخی مسافرها را تحمل کنند یا در شرایط دریازدگی توانشان‌ کاهش پیدا کند، یا مثلا در موقعیت‌های اضطراری خود را ببازند، اما واقعیت این است که خانم‌ها آمدند و نشان دادند که می‌توان روی حضور و فعالیت آن‌ها در شناورها حساب کرد.» این کاپیتان جوان ادامه می‌دهد: «امروز خود من از حامیان و مشوقان جدی حضور زنان در شناورها هستم. انگیزه خانم‌ها بسیار بالاست و مدیریت بحران خوبی دارند. من، به‌عنوان مخالف دیروز، امروز از آن‌ها می‌خواهم که برای کاپیتانی اقدام کنند و هرچه بدانم به آن‌ها یاد می‌دهم.»
 
دریانورد باید آب‌دیده شود 
دریانورد‌شدن کار آسانی نیست. سباری با ذکر این نکته می‌گوید: «دریانوردی که آب نخورده باشد، موج بلند ندیده باشد یا در شرایط اضطراری قرار نگرفته باشد دریانورد نیست. کاپیتان باید پیش‌بینی کند، پیشگیری کند و هنگام مواجه با بحران، بهترین راه مدیریت آن را پیدا کند.»
 
دریانوردهای بیکار را فراموش نکنیم 
دغدغه‌های دریانوردان کم نیست. حساسیت کاری آن‌ها بسیار بالاست. نیاز به روزآمدسازی در آن‌ها به‌شدت احساس می‌شود. آن‌ها مسئول جان مسافران هستند. خیلی از آن‌ها مانند کاپیتان سباری روزانه 12 ساعت روی آب هستند. سباری در این‌باره می‌گوید: «هشت سال است با انواع و اقسام شناورها کار می‌کنم. ما با مسافر سر و کار داریم و این کار ما را خیلی سخت‌تر می‌کند. امنیت مسافران مهم‌ترین دغدغه ماست.» او همچنین با اشاره به مشکل بیکاری برخی همکارانش توضیح می‌دهد: «در این روزها کم نداریم دریانوردهایی که بیکار مانده‌اند. تحریم‌های اخیر تعدادی از شناورها و کشتی‌ها را گوشه‌نشین کرده و کاپیتان‌ها و افسردوم‌هایشان خانه‌نشین شده‌اند.آن‌ها را فراموش نکنیم!» | 
۱ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵
کد خبر : ۴۸,۸۹۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید