مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در برنامه زنده روی خط خبر اعلام کرد:
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در دومین نشست کمیته موافقت نامه 3 جانبه چابهار درخصوص بخش های مختلف این توافق نامه گفت و گو و تصمیم های خوبی اتخاذ شد.
جزییات دومین نشست کمیته موافقت نامه 3 جانبه چابهار/ برگزاری همایش توسعه چابهار در کشورهای هند و افغانستان در سال 2020 میلادی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی در برنامه زنده روی خط خبر که با محوریت «آخرین وضعیت اجرای موافقت نامه سه جانبه چابهار» برگزار شد اظهار کرد: توافق نامه ایران، هند و افغانستان در سال 95 با حضور روسای جمهور 3 کشور منعقد و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

به گفته وی، این موافقت نامه در بخش های مختلف همکاری بین 3 کشور را بسط و گسترش می دهد، از جمله موضوع های آن می توان به همکاری تجاری در بندر چابهار اشاره کرد، از آنجایی که ثقل این توافقنامه اقتصادی است به موافقت نامه چابهار موسوم شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جلسه اول پیگیری این موافقت نامه سال گذشته در بندر چابهار و نشست دوم نیز هفته گذشته در هند برگزار شد، در این جلسه درخصوص بخش های مختلف موافقت نامه از جمله موضوع جاده، تسهیل گری و یکپارچه شدن فرآیند بین 3 کشور و استفاده از ظرفیت های بندر چابهار گفت و گو و تصمیم های خوبی گرفته شد.

آقایی با بیان این که در نشست دوم کمیته موافقت نامه سه جانبه چابهار موضوع های گمرکی و استفاده از روش های انتقال کالا نیز بررسی شد، افزود: این کمیته از کارگروهای بسیار خوبی تشکیل شده است که در آینده منافع آن به ایران و کشورهای هند و افغانستان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همایش بین المللی توسعه چابهار با حضور سفرا و نمایندگان 35 کشور مدعو و هچنین فعالان اقتصادی در چابهار برگزار و مقرر شد که این همایش در کشورهای هند و افغانستان نیز جهت معرفی بیش از پیش پتانسیل های این بندر اقیانوسی به فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان در سال 2020 میلادی برگزار شود.

تخفیف های بندر چابهار برای خطوط کشتی رانی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که از سال گذشته مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای و تخفیف هایی برای خطوط کشتی رانی در بندر چابهار در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: هزینه خطوط کشتی رانی که از بنادر غرب وارد چابهار می شود قبل از راه اندازی خطوط لاینر به ازای هر کانتینر 20 فوت 550 تا 700 دلار بود که با ارائه تخفیف ها به 300 دلار رسیده است.

آقایی در ادامه، جمعیت و بازارهای پسکرانه، مزیت های جغرافیایی و اقتصادی و روابط سیاسی و پیوندهای منطقه ای را از عوامل تصمیم ساز برای توسعه بندر چابهار اعلام کرد.

به گفته وی، از دلایل توسعه بندر چابهار نیز می توان به ایجاد بندری با ظرفیت مناسب در خارج از محدودیت های خلیج فارس، پذیرش کشتی های نسل جدید و کاهش هزینه حمل و نقل در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه های کشور یاد کرد و گفت: با اقدام های انجام شده ظرفیت بندر چابهار از 2.5 به 8.5 میلیون تن ارتقا یافته است و هر ایرانی در بازدید از بندر به این توسعه افتخار می کند.

آقایی با اشاره به توسعه همه جانبه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور اظهار کرد: با توسعه زیرساختی، روبنایی، تجهیزاتی و پسکرانه ای در بندر چابهار، محدودیت پذیرش کشتی های نسل جدید، تخلیه و بارگیری انواع کالاها، لنگرگاهی و پهلودهی به کشتی ها در فصل مونسون در این بندر استراتژیک حذف شده است.

۲ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۰۵
کد خبر : ۴۸,۹۳۵
کلیدواژه ها: بهروز آقایی، روی خط خبر، موافقتنامه چابهار، توسعه چابهار،

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید