روایت معاون وزیر راه از عملکرد و برنامه‌های بنادر کشور در نخستین نشست خبری سال 99
سنگینیِ کرونا بر  بازار دریا
 |بندر و دریا|حالا، همه‌جا حرف از ویروسی است که نه‌تنها توانست در قرن 21 میلیون‌ها انسان را خانه‌نشین کند، بلکه خط‌و‌نشانی جدی برای اقتصاد جهانی کشید. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در نتیجه‌ی محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جهان اعمال شده، رشد اقتصاد جهانی حدود سه درصد کاهش خواهد یافت. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرده داده‌های اقتصادی بسیاری از کشورها پایین‌تر از ارزیابی بدبینانه قبلی این صندوق برای سال ۲۰۲۰ میلادی است.
در ماه‌های اخیر، بخش‌های مختلف اقتصادی در جهان از این ویروس عجیب و شیوع آن آسیب دیده‌‌اند، بورس‌های جهانی با قوت‌گرفتن احتمال پیدا‌شدن واکسن این بیماری، رشد می‌کنند و با آمار جدید قربانیان، فرو می‌ریزند. قیمت نفت کاهش قابل‌توجهی را متحمل شده و تجارت جهانی از این ویروس آسیب جدی دیده و حمل‌ونقل دریایی و تخلیه و بارگیری محموله‌ها در بنادر به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است. 

پیش‌بینی کاهش 600 میلیون تنی جابه‌جایی کالا از طریق دریا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که از اوایل سال 2020، جهان به‌طور یکپارچه درگیر ویروس کرونا شد و به‌تبع آن تجارت بین‌المللی هم تحت‌تاثیر قرار گرفت، افزود: با وجود این‌که در سال 2019 میلادی حجم جابه‌جایی کالا از طریق دریا در جهان در حدود 11 میلیارد تن بوده، اما در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی، شاهد افت قابل‌ملاحظه حمل‌و‌نقل دریایی در جهان بودیم. برخی موسسات مطالعاتی پیش‌بینی می‌کنند در سال 2020 حداقل 600 میلیون تن از حجم جابه‌جایی کالا از طریق دریا کاسته خواهد شد و این تاثیر منفی بزرگی است که در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

کاهش حجم جابه‌جایی کالا تنها تاثیر کرونا بر تجارت بین‌المللی نبوده، سفارش ساخت کشتی هم در چهار‎ماهه ابتدایی سال جاری میلادی کاهش داشته و هزینه اجاره کشتی هم به یک‌هفتم نرخ‌های گذشته رسیده است. در نخستین نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سال 1399، مهندس محمد راستاد از کاهش 71درصدی سفارش ساخت کشتی در چهارماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 خبر داد و اعلام کرد: افت تقاضا باعث کاهش اجاره روزانه کشتی‌های تجاری شده است. اجاره کشتی‌های دماغه‌گذر (کیپ‎سایز) که در ماه‌های پایانی سال 2019 در حدود 35 هزار دلار در روز بود، درحال‌حاضر به کمتر از پنج هزار دلار کاهش یافته است.

 

سفرهای دریایی 97درصد کم شد

کاهش حمل‌ونقل بین‌المللی دریایی، بنادر جهان را هم تحت‌تاثیر قرار داده و با وجود این‌که معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که از زمان شیوع کرونا، بنادر کشور یک روز هم تعطیل نبوده‌اند و عملیات تخلیه و بارگیری به‌صورت شبانه‌روزی ادامه داشته است، اما آمارها از کاهش قابل‌توجه حجم تخلیه و بارگیری محموله‌ها نسبت به سال گذشته حکایت دارند. به گفته مهندس راستاد، از ابتدای سال 1399 تا‌کنون، 14 میلیون تن محموله در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8/35 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر کشور از ابتدای سال تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 35 درصد کاهش داشته، تصریح کرده است: از 3/14 میلیون تن حجم کل تخلیه و بارگیری کالا از ابتدای سال تاکنون، حجم محموله‌های غیرنفتی حدود 7/9 میلیون تن بوده که 8/39 درصد کاهش را ثبت کرده است. همچنین حجم محموله‌های فله‌ی مایع که در این دوره تخلیه و بارگیری شده‌اند حدود 6/4 میلیون تن بوده و نشانگر کاهش 6/25درصدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی امیدوار است با تعدیل سرعت همه‌گیری ویروس کرونا و عادی‌ترشدن شرایط تجارت منطقه‌ای و جهانی، به‌مرور، این عقب‌ماندگی در سال جاری جبران شود. او با یادآوری این‌که در سال گذشته، با وجود محدودیت‌ها و فشارهای بین‌المللی، رشد هفت درصدی حجم تخلیه و بارگیری در کشور ثبت شده بود، اعلام کرد: در سال 1398، درمجموع ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده بود.

با وجود این‌که هر سال در تعطیلات نوروز اوج تردد دریایی مسافران ثبت می‌شود، اما امسال کروناویروس جابه‌جایی مسافران دریایی را به حداقل رساند و کاری کرد که تنها بومیان جزایر ایرانی توانستند از حمل‌ونقل دریایی استفاده کنند. به گفته مهندس راستاد، در تعطیلات نوروز امسال، گردشگری و سفرهای دریایی، بر اساس پروتکل‌هایی که برای مقابله با ویروس کرونا وجود داشت، تقریبا متوقف بود و سفرهای دریایی تنها برای بومی‌های جزایر انجام شد. از ابتدای سال تاکنون، 141 هزار و 834 نفر مسافر از طریق بنادر کشور جابه‌جا شده‌اند که این حجم جابه‌جایی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 97 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

میزبانی بنادر کشور از چهار میلیون تن کالای اساسی 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست درباره موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور هم گفت: در حال حاضر چهار میلیون و 154 هزار و 177 تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد. ذرت، با دو میلیون و 413 هزار و 63 تن، بیشترین سهم را در میان کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور دارد و حدود چهار میلیون تن گندم، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی در بنادر داریم.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر 25 فروند کشتی با 588 هزار و 782 تن محموله کالاهای اساسی در بنادر کشور در حال تخلیه است، افزود که 23 فروند کشتی هم منتظر ورود به بنادر هستند و میزان محموله‌های آن‎ها یک میلیون و 73 هزار و 371 تن است، و همچنین برای ترخیص و خروج 803 هزار تن کالای اساسی از بندر امام‌خمینی(ره) پروانه صادر شده، 450 هزار تن در مرحله اتمام تشریفات گمرکی و 300 هزار تن هم در مرحله کارشناسی و ارزیابی است.

 

هرمزگان پیشتاز پروژه‌های جدید بندری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره پروژه‌های در دست اقدام این سازمان هم گفت: تعدادی پروژه در شرف عملیات اجرایی یا افتتاح و بهره‌برداری است. عمده‌ی پروژه‌ها در بنادر استان هرمزگان قرار دارند؛ در بندر شهیدرجایی و بندر امام‌خمینی(ره). در بندر شهیدرجایی، عملیات اجرایی مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، احداث پایانه‌های ترانزیتی و صادراتی، بهره‌برداری از پروژه احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و احداث اسکله‌های شناور گردشگری را شاهد خواهیم بود. درمجموع، میزان سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها یک‌هزار و 604 میلیارد ریال است که قسمت عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری بر عهده بخش خصوصی است و اشتغال‌زایی 206نفری در پی خواهد داشت.

او درباره پروژه‌هایی که در بندر امام‌خمینی(ره) اجرایی خواهند شد هم توضیح داد: هشت پروژه را در دست افتتاح یا شروع عملیات اجرایی داریم که این پروژه‌ها شامل انبارهای چندمنظوره کالا، به‌ویژه برای غلات و کالاهای عمومی، هستند و همچنین انبارهای چندمنظوره مخازن نگهداری مواد نفتی، کارخانه تصفیه و بسته‌بندی روغن و سیلوی نگهداری دانه‌های روغنی. کارخانه تولید، فرآوری و غنی‌سازی دانه‌های روغنی و سویا و کارخانه روغن‌کشی، تصفیه و پالایش و بسته‌بندی روغن‌های خوراکی، پروژه‌هایی هستند که افتتاح می‌شوند و میزان سرمایه‌گذاری برای آن‌ها در بندر امام‌خمینی(ره) چهار هزار و 853 میلیارد ریال است.

 

انجام 49 عملیات مقابله با آلودگی دریایی 

مهندس راستاد در ادامه از انجام 198 عملیات جست‎وجو و نجات دریایی در سال گذشته خبر داد که در این عملیات‌ها،  992 نفر نجات پیدا کردند و متاسفانه 11 نفر هم فوت شدند. این حوادث عمدتا برای ناوگان سبک و سنتی اتفاق افتاده بود. او یادآوری کرد: برای حصول اطمینان از ایمنی کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که به بنادر کشور تردد می‌کنند، سه هزار و 777 مورد بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های ورودی، توسط افسران کنترل و بازرسی فنی و ایمنی و سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

حفاظت از محیط زیست دریایی یکی دیگر از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته بوده که به گفته مدیرعامل این سازمان، در سال گذشته در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی، 49 مورد عملیات مقابله با آلودگی دریایی و پاک‌سازی آلودگی در دریا صورت گرفته است.

استقرار، بهره‌برداری و نگهداری از علائم کمک‎ناوبری بخش دیگری از اقدامات انجام‎شده‌ی سازمان بنادر و دریانوردی برای تامین ایمنی دریانوردی بوده است که به گفته مهندس راستاد، 391 دستگاه علائم کمک‎ناوبری در آبراه‌های تحت مسئولیت جمهوری اسلامی ایران به میزان 98درصد آماده‎به‎کار بوده و به ناوگان ترددی در آب‌های تحت مسئولیت کشور

سرویس داده‌اند.

 

توسعه زیرساخت‌های بندری با 21 هزار میلیارد ریال

در ادامه این نشست، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه زیرساخت‌های بنادر کشور هم توضیح داد: سال گذشته درمجموع دو هزار و 100 میلیارد تومان منابع صرف توسعه زیرساخت‌ها شده که شامل تعمیرات اساسی در حوزه راه و راه‌آهن بود و درنهایت هشت کیلومتر راه در بنادر احداث و ۱۵۱ هکتار محوطه‌سازی شد. همچنین سه هزار و 308 مترمربع ساختمان در سه بندر احداث شد و 19 هزار و 123 مترمربع تعمیرات اساسی در پنج بندر انجام گرفت.

او ادامه داد: آغاز عملیات 700 متر اسکله را در بنادر کوچک کشور داشتیم که عمدتا ناوگان منطقه‌ای و ناوگان سنتی در آن‌ها تردد دارند. همچنین شش هزار متر طول اسکله در دو بندر کشور ارتقای ظرفیت پیدا کرد. در سال گذشته در زمینه تجهیزات بندری، در بندر شهیدرجایی، 15 دستگاه جرثقیل ساحلی با هزینه 9 میلیون و 450 هزار یورو، معادل 5/48 میلیارد ریال، و در بندر امیرآباد، یک دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با هزینه دو میلیون یورو به بهره‌برداری رسید.

مهندس راستاد درباره تجهیزات مورد نیاز بنادر کشور هم گفت: 11 فروند یدک‌کش به میزان 4/71 میلیون دلار و 5 فروند شناور راهنمابر به میزان7/4 میلیون یورو (اعتبار ارزی) به‌علاوه 23 میلیارد تومان (اعتبار ریالی) در دست ساخت هستند، و همچنین 51 دستگاه کامیون آتش‌نشانی برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی بنادر با اعتبار 4/17 میلیون یورو  (اعتبار ارزی) به‌علاوه 6/38 میلیارد تومان (اعتبار ریالی) در نظر گرفته‌شده است. معاون وزیر راه با اشاره به این‌که در سال گذشته 768 قطعه از تجهیزات مورد‌نیاز بندری و دریایی کشور از طریق سازندگان داخلی تامین شده است، از کاهش 70 درصدی هزینه خرید این قطعات از سازندگان داخلی، در مقایسه با واردات آن‌ها، خبر داد.

 

برنامه‌هایی برای رونق گردشگری دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر شهید‌رجایی را یکی از برنامه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد پیشرفت 5/61درصدی در این پروژه باشیم و از یک‌هزار و 400 متر طول اسکله این پروژه، حداقل 900 متر را به بهره‌برداری برسانیم.

او با اشاره به این‌که در پروژه‌های گردشگری دریایی هم اقدامات متنوعی در کشور در حال انجام است، توضیح داد: در استان گیلان، بندر چمخاله در حال احداث است و اسکله‌های گردشگری برای تالاب انزلی پیش‌بینی شده است. در بنادر هرمزگان نیز، در شش نقطه از سواحل استان، در حال ساخت اسکله‌ها و پایانه‌های گردشگری هستیم و ۹ فروند اسکله شناور مستقر شده است. در سایر استان‌های ساحلی، پروژه‌های گردشگری در حال مطالعه و اجراست و در خصوص بندر چمخاله نیز تاکنون پیشرفت فیزیکی 3/27 درصدی را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم در سال جاری این پیشرفت به ۶۲ درصد برسد.

 

اختصاص 36 هزار میلیارد ریال برای طرح تحول صنایع دریایی 

مهندس راستاد در مورد طرح تحول صنایع دریایی که از سال گذشته موردتوجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته هم گفت: ۸۳ فروند شناور برای ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در شُرف سفارش و ساخت قرار دارد که برای این منظور، سه هزار و 600 میلیارد تومان از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص داده خواهد شد. هم‌اکنون ۴۳ فروند در مرحله ترک تشریفات و تحویل به سازندگان داخلی قرار دارد. این میزان از تزریق منابع و سفارش ساخت صنایع دریایی کشور، یک تحول جدی را در صنایع دریایی به وجود خواهد آورد.

 

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال 1399

افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور از 246 میلیون تن به 264 میلیون تن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری سازمان بنادر و دریانوردی است که معاون وزیر راه و شهرسازی از آن خبر داد و گفت: احداث سیلوهای غلات 100 هزار تنی در بندر چابهار، فاز 3 طرح توسعه بندر شهیدرجایی، اسکله‌های نفتی بندر شهیدرجایی که برای صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی طراحی شده و در حال احداث است، از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری خواهد بود. 

مهندس راستاد ادامه داد: برنامه بعدی سازمان بنادر و دریانوردی برای امسال، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی از هفت میلیون و 700 هزار TEU به هشت میلیون TEU است. همچنین طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت گردشگری و سفرهای دریایی در دستور کار داریم، و بندر مسافری چمخاله در گیلان و اسکله‌های گردشگری در بنادر استان هرمزگان و استان بوشهر مدنظر است. او خاطرنشان کرد: ارتقای توان عملیاتی بنادر از طریق رشد استاندارد‌های عملیاتی، ارتقای سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت کشور و ناوگان تحت پرچم، ارتقای سطح ایمنی و امنیت بندری، ارتقای سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری و ارتقای مدیریت و نظارت بر سواحل کشور از دیگر اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال 1399 است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنادر امری اجتناب‌ناپذیر است که سازمان بنادر و دریانوردی طی چند سال اخیر اقدامات جدی و مناسبی را در این بخش مدنظر قرار داده است، گفت: در تیرماه سال جاری، اولین مرحله از پنجره واحد تبادل اطلاعات در بنادر کشور راه‌اندازی می‌شود که همان سامانه جامع بندری است و یکی از زیربناهای مهم هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک در بنادر تجاری کشور خواهد بود. رشد بهره‌وری کل عوامل تولید یکی دیگر از اهدافی است که در سال جاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری خواهد شد.

 

پیش‌بینی جذب 138 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: هدف پیش‌بینی‌شده این است که ما حداقل 138 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کنیم. فرایند سرمایه‌گذاری 10 قرارداد شروع شده و همچنین قراردادهایی برای پایانه‌های کانتینری و غیرکانتینری در بندر شهیدرجایی با بخش خصوصی مد‌نظر است. یک پایانه پنج میلیون تنی مواد معدنی در بندر امام‌خمینی(ره) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام و پیگیری است و همچنین دو پایانه غلات و کالاهای اساسی در همین بندر از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در راستای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

سایه‌ی کروناویروس بر سر پروژه‌های بندری

مهندس راستاد در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره لایروبی اروند و مذاکره با طرف عراقی برای لایروبی این رود مرزی، گفت: در مسائل فنی هیچ مشکلی با طرف عراقی نداریم، اما در تعیین خط تالوگ بر اساس قرارداد سال ۱۹۷۵ هنوز با طرف عراقی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

او درباره کاهش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی به‌دلیل کاهش تجارت دریایی بر اثر شیوع کرونا و تاثیر آن بر سرنوشت پروژه‌های در دست اقدام در بنادر کشور ابراز داشت: اگر وضعیت تخلیه و بارگیری به همین شکل بماند، با کاهش درآمد مواجه خواهیم شد که در این صورت ممکن است برخی پروژه‌ها را تعطیل کنیم، اما تا این لحظه به چنین نتیجه‌‌ای نرسیده‌ایم.

مسکونی‌سازی جزایر ایرانی پرسش دیگری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آن گفت: مطالعات در این زمینه در حال پیگیری است. امیدواریم ظرفیت‌های مغفول‌مانده‌ی این جزایر شناسایی و عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادامه همکاری با اپراتور هندی در بندر چابهار توضیح داد: قرارداد ما با این اپراتور از نوع بهره‌برداری موقت است و به‌جز در یک مورد، مسائل حل شده است که امیدواریم با رفع آن یک مورد، قرارداد نهایی با این اپراتور منعقد شود. |

۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷
کد خبر : ۵۰,۶۳۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید